Wat doet een SEO Specialist?

De perfecte website voor Google en je bezoekers
Waarom zou je een SEO specialist laten kijken naar je website, het klinkt immers helemaal niet moeilijk. Dat is het in de basis ook niet, maar met de goede woorden op je website sta je nog niet gelijk op nummer 1 positie in Google. Google kijkt namelijk niet alleen naar de woorden op je website. Een SEO expert houdt zich bezig met:
  • Doelgroep/markt waarin je je bevindt
  • De klantenreis of customer journey
  • Zoekgedrag van je doelgroep
  • Het gedrag van een bezoeker op je site
  • Het doel van zoekmachines is om zoekers zo snel mogelijk van de juiste informatie te voorzien. Het is dus ook belangrijk dat een SEO specialist naar je website kijkt door de lens van Google. Een SEO specialist houdt zich bezig met wat een bezoeker wil: welke informatie zoekt een potentiële klant en hoe krijgen bezoekers zo efficiënt mogelijk hun informatie. Vertaald naar jouw website betekent dat, welke informatie ziet een bezoeker het eerst, en wordt de bezoeker daarmee naar de juiste informatie geleid. Een SEO specialist kan deze “klantenreis” voor jou optimaliseren. Nieuwsgierig hoe wij dit aanpakken? Onze werkwijze.
    Weten hoe jouw site er voor staat?
    Vraag een gratis SEO check aan!

    SEO specialist: Zoekmachine optimalisatie voor Google

    Het voordeel van SEO ten opzichte van andere marketingstrategieën is dat het gratis is. Natuurlijk is de aanvankelijke investering in een SEO specialist niet gratis. Maar als een SEO expert je bestaande site geoptimaliseerd heeft, blijft de content bestaan. Je zult hiermee dus altijd vindbaar blijven en je hoeft niet, zoals bij SEA, steeds in nieuwe campagnes te investeren. SEA staat voor search engine advertising, dit houdt in dat je in google een campagne opzet en google zorgt dan dat die campagne via verschillende kanalen geadverteerd wordt.

    Door de SEO optimalisatie van je website in orde te maken scoor je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Deze zoekresultaten noemen we ook wel organische resultaten, de bezoekers die daardoor naar je website komen noemen we organisch verkeer. Het mooie van een goede SEO is dat het efficiënter is dan een SEA campagne, 70-80% van de zoekers op Google slaat namelijk de advertenties over en daarvan klikt 30% op het eerste organische resultaat, 15% op het tweede en 10% op het derde resultaat. Idealiter sta jij dus met jouw belangrijkste zoekwoorden in de top 3. Dit kan een SEO specialist met jou bereiken, al dan niet door training en begeleiding of door het aan een SEO expert uit te besteden.

    Een SEO specialist verdiept zich in je bezoeker

    Bij een goede SEO optimalisatie komt dus ook een goede customer journey kijken. De basis van een goede klantenreis wordt gelegd met webdesign. Een customer journey of klantenreis maakt gebruik van veel psychologische kennis, hier komt mijn studie psychologie dan ook om de hoek kijken. Als bezoekers eenmaal op je site zijn gaat het namelijk over het gedrag dat je website uitlokt.

    • Wat valt de bezoeker op?
    • Waar kijken ze eerst naar?
    • Wat zorgt er voor dat bezoekers ook echt overgaan tot het afnemen van je product?

    SEO specialist en conversie optimalisatie

    Meer bezoekers op je website met een goede SEO optimalisatie, betekent niet gelijk meer klanten. Het is natuurlijk leuk om meer bezoekers te krijgen maar je wilt natuurlijk je product verkopen. Als SEO specialist is het dan ook belangrijk om rekening te houden met conversie. Dit sluit nauw aan bij je klantenreis, komen de bezoekers gelijk de juiste informatie tegen. Of dit nou een product is of informatie, het is belangrijk dat dit leidt tot klanten.

    Hiervoor kijk je naar het proces dat je bezoekers doorlopen. Via welke zoekwoorden zijn ze op jouw website terecht gekomen? Klikken ze door als ze aankomen of klikken ze weg? En als ze dan doorklikken komen ze dan bij je contactformulier of product terecht. We noemen dit ook wel de zoekintentie van zoekers.

    Met deze data ga je als SEO specialist aan de slag om de klantenreis te optimaliseren. Als klanten veel wegklikken van je website zal de zoekmachine denken dat je inhoud niet relevant is, dit verminderd je score op Google. Het is dus belangrijk dat je zorgt dat mensen blijven hangen en de juiste informatie krijgen. Dit kun je versterken door met behulp van grafische vormgeving je bezoeker door je site te leiden, of met opvallende afbeeldingen interesse te wekken.

    Jouw site optimaliseren voor Google

    Om te scoren op Google is er als SEO specialist veel om rekening mee te houden. Een geoptimaliseerde site houdt rekening met de wensen van Google. Een SEO specialist gebruikt die wensen in het voordeel van jouw (be)zoeker. Zo hecht Google veel waarde aan een snelle laadtijd, duidelijke titels voor je pagina’s, treffende meta descriptions en hoe goed de website door Google geïndexeerd kan worden.

    Daarnaast hou je als SEO specialist rekening met de content op je website, hierbij is het vooral belangrijk dat je content een goede structuur heeft. Daarbij zijn de juiste titels belangrijk maar ook de inhoud van je teksten. Leesbare content die informatie geeft waar naar gezocht wordt, is voor zoekers en dus ook voor Google waardevol. Waardevolle content wordt ook sneller gedeeld, dit heeft weer voordelen voor je backlink profiel.

    SEO aanvullen met SEA

    Het is belangrijk om met SEO-optimalisatie een sterke basis te leggen voor je vindbaarheid. Daarnaast kun je het aanvullen met SEA, het is namelijk niet handig om SEA als basis te gebruiken. SEA genereert namelijk wel bezoekers maar die zijn ook weer weg als je campagne afloopt. Omdat je voor SEA betaalt, is dit financieel een bodemloze put als je geen organisch verkeer naar je site trekt. Zet dat tegen gratis organisch verkeer uit je SEO-optimalisatie en je hebt je antwoord. SEA is dus handig om jezelf periodiek een boost te geven.

    Met linkbuilding je SEO optimalisatie verbeteren

    Het derde belangrijke en vaak een onderschat onderdeel van SEO optimalisatie is linkbuilding. Hierin speelt het woord autoriteit een belangrijke rol. Autoriteit betekent voor Google dat er door veel relevante websites naar jouw website gelinkt wordt. Het web van linkjes dat naar jouw website verwijst wordt ook wel het backlink profiel genoemd. Een sterk backlink profiel zorgt voor meer autoriteit, meer autoriteit zorgt ervoor dat jij scoort op Google.

    Je kunt op verschillende manieren een mooi backlink profiel opbouwen, zo kun je actieve outreach doen naar sites binnen je branche. Maar de meest natuurlijk manier van backlinks opbouwen is content marketing. Dit houdt in dat je content met hoge kwaliteit creëert, waardoor het vervolgens gedeeld wordt door websites waarvoor de content relevant is.

    Je SEO door een SEO specialist laten verzorgen

    Kijk eens bij wat doet Zoekbaar om te kijken hoe ik jou help om te scoren op Google. Vergeet vooral niet om gebruik te maken van de gratis SEO-check, hiermee heb je gelijk in beeld hoe jouw site ervoor staat.

    Hiermee krijg je een overzicht van sterke en zwakke punten van je website en een advies voor verbetering.

    Wanneer ben ik klaar met SEO optimalisatie?

    Het zou natuurlijk lekker zijn als je een keer kunt zeggen dat je site maximaal vindbaar is. Dit is helaas niet waar, je bent niet de enige die bovenaan wil staan in Google. Jouw concurrenten doen ook aan zoekmachineoptimalisatie en willen ook bovenaan staan. Dit betekent dus ook dat je moet blijven meegroeien en je website moet blijven uitbreiden met content. Daarnaast is het belangrijk dat er ook vaak vanuit externe websites naar je website wordt verwezen. Google vindt het leuk als er externe links naar jouw website leiden, en zal je daarmee ook prioriteit geven over sites die dat minder of niet hebben. Produceer dus ook content voor je social media accounts, deel je blogs, video's of foto's op Facebook, Instagram en twitter. Maakt gebruik van je LinkedIn netwerk, of waag je eens aan het maken van een YouTube video. Ook hierbij kan ik je natuurlijk helpen!

    Eigenlijk ligt het antwoord hierop voor de hand, SEO geeft je langdurig rendement voor een relatief kleine investering. Door hoger te scoren in Google en met SEO-technieken meer organische bezoekers te trekken, laat je je organisatie online groeien. Je hoeft hierdoor geen geld meer tegen SEA campagnes aan te gooien, je genereert deze bezoekers nu zonder er voor te betalen!

    Wat kan een SEO specialist voor mij betekenen?

    Een SEO specialist is in essentie een verbinder, hij legt verbinding tussen jouw (online) organisatie, de werking van Google en je bezoekers. Een SEO specialist vertaald jouw website naar de wensen van Google en de wensen van potentiële bezoekers. Met deze verbinding scoor jij hoger in Google, komen er meer bezoekers naar je pagina en krijgen ze ook nog eens de informatie waar ze naar op zoek waren!

    Wat voor resultaat mag ik verwachten van SEO

    Bovenaan staan in Google, dat is de verwachting die vaak leeft als je denkt aan een SEO-specialist. Het ligt alleen wel iets genuanceerder. Natuurlijk ga je met een SEO-specialist stijgen in de resultaten. Maar wat een SEO-specialist vooral kan bieden is een constante stroom aan gratis bezoekers. Zeker voor markten of disciplines met concurrentie zul je niet binnen twee of drie weken bovenaan staan. Daar is een meer langdurige SEO-strategie voor nodig.

    Hoeveel rendement haal ik uit SEO?

    SEO is helaas geen excacte wetenschap, het rendement is dan ook voor elke branche anders. Een SEO-specialist zorgt voor groei in bezoekers en deze bezoekers zorgen weer voor meer rendement. Met een goede SEO-specialist die ook rekening houdt met conversie en de klantenreis is het rendement altijd hoger dan de investering. Zeker omdat het werk van een SEO-specialist blijvend is en je er dus jarenlang rendement uit haalt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld betaalde SEA campagnes.

    Wat is de rol van copywriting in SEO?

    Copywriting is de basis van SEO, en daarmee ook gelijk het belangrijkste onderdeel. Met copywriting leg je het fundament voor je vindbaarheid in zoekmachines. Als zoeker ben je op zoek naar informatie en die wil je het liefst zo efficient mogelijk tot je nemen. Goede copywriting zorgt dus dat je content op google gevonden wordt en dat de zoeker direct de juiste informatie krijgt.

    wit logo zoekbaar
    Email:

    info@zoekbaar.nl

    Telefoon:

    0612611165

    Zoekbaar
    Latest News

    Copyright © 2021. Design door Zoekbaar | Graphics door BGV