Wat is zoekintentie?

Wat is zoekintentie? En wat doe je er mee?

Je denkt er zelf waarschijnlijk niet over na, maar zoekintentie is de achterliggende motivatie voor je zoekopdracht. Elke keer dat je iets zoekt in een zoekmachine, doe je dat met een bepaalde reden. Als je zeep op is en je Googled om zeep te kopen, heb je een andere intentie dan wanneer je informatie zoekt voor een blog. 

Het is belangrijk voor jouw website om te weten welke zoekintentie je wilt vervullen met je pagina’s. Als de zoekintentie van je bezoeker niet overeenkomt met wat jouw pagina biedt, dan verlaten deze bezoekers weer je pagina. Als je de zoekintentie van de bezoeker wel vervult, krijgen ze een goede indruk van je organisatie. Bezoekers die vinden wat ze zoeken zullen ook sneller terug komen.

Welke zoekintenties zijn er?

Er zijn natuurlijk heel veel verschillende zoekintenties, maar ze zijn grotendeels onder te verdelen in 4 categorieën.

informationele zoekintentie icon
Informationeel
transactionele zoekintentie icon
Transactioneel
vergelijkende zoekintentie icon
Vergelijkend
navigerende zoekintentie icon
Navigerend

Het is niet zo dat een bezoeker altijd maar met 1 zoekintentie naar je pagina komt. Het is vaak zo dat het een combinatie is van verschillende zoekintenties. Het kan zijn dat iemand eerst informatie zoekt, voordat hij op een koop over gaat. Of eerst producten wil vergelijken. Dat maakt het zo belangrijk dat je de goede informatie op de juist plek op je pagina’s hebt staan. Zo weten bezoekers waar ze moeten kijken en kun jij ze begeleiden naar een aankoop of je contactformulier.

Waarom zijn zoekintenties belangrijk?

De voornaamste reden dat zoekintenties belangrijk zijn is, zoals ik hierboven al noemde, de bezoeker op je website houden. Als een bezoeker je pagina op komt wil je ze daar houden, zo vergroot je de kans dat ze je klant worden. Als bezoekers langer op je pagina blijven, is dit ten eerste goed voor de binding van de bezoeker met je organisatie. Als jij als organisatie waarde biedt aan je bezoekers laat dit een goede indruk achter, dan zullen bezoekers sneller bij je terug komen. Ook al zijn ze eerst alleen op zoek naar informatie, als jij de beste informatie levert denken ze voortaan eerst aan jou.

Ten tweede zijn bezoekers die langer op je pagina blijven goed voor je ranking in Google. Als bezoekers snel je pagina weer verlaten denkt Google dat ze niet gevonden hebben waar ze naar zochten. Hierdoor zal je dus lager in de Google ratings scoren. Het liefst wil je dat een bezoeker je hele pagina leest en daarna ook nog doorklikt naar andere pagina’s. Zo zorg je ervoor dat Google denkt dat jij de beste informatie hebt en daarmee dus dat je hoger scoort.

Informationele zoekintentie

De meest voorkomende zoekintentie in informationeel. Je bent als zoeker alleen op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp. Het is dan ook belangrijk dat de inhoud van je pagina vooral informatie geeft. Deze blog is een goed voorbeeld, deze blog is gemaakt om jou zoveel mogelijk informatie te geven over zoekintenties. De kans is groot dat je via een zoekopdracht over zoekintenties bij deze blog terecht bent gekomen. Voor een informationele zoekintentie is het dus belangrijk dat je inhoud tot doel heeft om informatie te bieden. Zorg er dus voor dat je pagina aansluit op de informatie die je bezoeker zoekt.

informationeel voorbeeld

Vergelijkende zoekintentie

Een vergelijkende zoekintentie zou je kunnen vergelijken met een informationele zoekintentie. Alleen zet je bij een vergelijkende zoekintentie twee dingen tegenover elkaar. Zo kun je bijvoorbeeld informatie met elkaar vergelijken over producten of diensten, maar ook over merken. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe radio, dan kun je verschillende radio’s met elkaar vergelijken. Maar dit geld ook voor services en diensten. Zo kun je bijvoorbeeld ook verschillende marketingstrategieën met elkaar vergelijken, om te kijken welke het beste bij je organisatie past. Een goede vorm van content die bij deze zoekintentie past is bijvoorbeeld een top 10 waarin je verschillende producten of diensten uiteenzet.

Vergelijkend voorbeeld

Transactionele zoekintentie

De transactionele zoekintentie is een belangrijke zoekintentie, dit is namelijk de zoekintentie waar de meeste klanten uit voortvloeien. Deze zoeker is namelijk op zoek naar een product om te kopen. Een zoekopdracht van een transactionele zoeker zal dan ook vaak de woorden “kopen” of “bestellen” bevatten. Hou hier in je content rekening mee, maar je product zo aantrekkelijk mogelijk en zorg ervoor dat je product met je juiste trefwoorden gevonden wordt.

Transactioneel voorbeeld

Navigerende zoekintentie

Navigerende zoekintenties zijn eigenlijk recht toe recht aan. Als zoeker weet je waar je naar op zoek bent je kent alleen de exacte webpagina niet. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar inloggen bij DigiD, dan zoek je in Google inloggen DigiD. Dit lijk misschien minder belangrijk voor veel organisaties, maar voor bijvoorbeeld overheidsinstanties is het belangrijk dat deze pagina’s goed vindbaar zijn.

navigerend voorbeeld

Je content afstemmen op zoekintenties

Zoals je inmiddels gelezen hebt is het belangrijk om je pagina’s af te stemmen op de zoekintenties van je bezoeker. Het is goed om hier over na te denken. De extra energie en tijd die je hier in steekt zorgt er voor dat je van een groter deel van je bezoekers je klant maakt. Kom je er zelf niet uit of wil je het graag uitbesteden, neem dan contact met mij op of kijk eerst eens naar mijn werkwijze.

wit logo zoekbaar
Email:

info@zoekbaar.nl

Telefoon:

0612611165

Zoekbaar
Latest News

Copyright © 2021. Design door Zoekbaar | Graphics door BGV